A dolgozatot Károlyi Borbála, az ELTE hallgatója készítette a Békés iskolák program számára.
Kedves Érdeklődők!
A tématervemet elsősorban az alsós gyerekek érzelmi intelligenciájának, mentalizációs képességeinek, együttműködő képességeinek fejlesztésére készítettem.
Az órákat az erkölcstan órákhoz tudnám leginkább kapcsolni, de a gyakorlattípusok más tantárgyak tanításába is beépíthetők. Akár iskolán kívüli foglalkozások keretein belül is megtarthatók. Érdekes lehet különböző életkorú gyerekek együttműködésével megvalósítani a foglalkozásokat, így még nagyobb hangsúlyt kaphat az egymástól tanulás módszere.
Javasolt évfolyam: 2.
Természetesen a játékos feladatokat lehet könnyíteni/nehezíteni, így más korosztályoknak is megfelelhetnek. Érdemes az adott gyerekcsoport fejlettségi szintjéhez igazítani azokat, de az alsós korosztály életkori sajátosságait figyelembe véve készítettem a tervezetet.
A tématervemet a következő, a kerettanterv által meghatározott témák valamelyikéhez illeszteném:
1.-2. évfolyam: Társaim- Ők és én
3.-4. évfolyam: Milyen vagyok én és milyennek látnak mások?, Közösségben és egyedül – a társaim és én
Azt is el tudom képzelni, hogy az órákat nem ugyanabban az évben tartja meg a pedagógus az osztálynak, hiszen azok egyre fejlettebb képességek meglétét feltételezik, ilyen módon épülnek egymásra. Így érdemes azokat az elemeket kipróbálni, amire az adott osztály készen áll.
Az adott témát 7 órában/foglalkozásban terveztem meg a következő célok alapján:
(A célokat a 2013-as kerettantervben feltüntetett fejlesztési célokra építve határoztam meg.)
-
Érzelmi intelligencia fejlesztése.
-
Mentalizációs képességek fejlesztése.
-
Együttműködő képességek fejlesztése.
-
A tanulók erkölcsi érzékének fejlesztése.
-
Az erkölcsi érzék és a lelkiismeret fejlesztése.
-
A tanulók képessé tétele arra, hogy olyan értékeket erősítsenek meg magukban, amelyek egyszerre igazodnak az alapvető erkölcsi értékekhez, valamint saját és közösségeik érdekeihez. Közben pedig fejlődnek bennük azok a pozitív belső késztetések is, amelyek segítségükre vannak a jó és a rossz felismerésében, az elkövetett hibák kijavításában, valamint a bűntudat kezelésében.
-
A személyes kapcsolatok és vonzódások világában való tájékozódás képességének fejlesztése, mások elfogadásának segítése.
-
Az önismeret erősítése és az önelfogadás segítése.
-
Az önkontroll és a szociális magatartás kialakulásának támogatása.
-
A sajáton kívüli nézőpontok felvételének gyakoroltatása, értéket képviselő példaképek keresése.
-
A testbeszéd alapelemeinek ismerete. Személyes tapasztalatok az osztályközösség működéséről.
-
A hatékony kommunikáció elemi feltételeinek tudatosítása. Az alapvető kommunikációs formák tudatos használatának fejlesztése.
-
A mások kirekesztését elutasító szociális érzékenység erősítése.
-
A személyes érzések és gondolatok kifejezésének gyakoroltatása.
Előzmények:
-
A tanulók előzetes tudására, eddigi tapasztalataikra építés.
-
Esetleg elemi szintű gyakorlat személyek jellemzésében.
Folytatás:
-
A mentalizációs képesség fejlesztése további gyakorlatok során.
Más filmek, könyvek, stb. feldolgozásával, vagy további empatikus képességet fejlesztő játékos gyakorlatokkal.
A 7 óra fő gondolatai a következők:
1.-2. alkalom: A film megnézése közösen.
3. alkalom: Érzések felidézése és megnevezése saját tapasztalatok és a filmről való beszélgetés során.
4. alkalom: Érzelmek felismerése és megnevezése.
5. alkalom: Érzelmek értelmezése.
6. alkalom: Érzelmek átélése, a mentalizációs képesség alapozása, fejlesztése.
7. alkalom: Segítségadás lehetőségeinek tudatosítása, a védelmező szerep megtapasztalása.
Melléktémák:
Amennyiben a pedagógus valamelyik óra során azt érzi, hogy az osztály még nem áll készen a továbblépésre, a magasabb szintű gyakorlásra, akkor érdemes megszakítani a folyamatot és hosszabb ideig időzni a fent felsorolt témakörök valamelyikénél.
Felhasznált források:
A kivágott képek, valamint filmrészletek az Inside Out / Agymanók (2015.) című filmből származnak.
A bullying kisfilm forrása: STOP BULLYING! a short Film https://www.youtube.com/watch?time_continue=101&v=AcZmrp-3yCs
További képek:
- nap: https://www.clipartwiki.com/iclip/mRbbJi_summer-material-wallpaper-sun-smiley-vector-design-so/
- felhő: https://www.pngkey.com/pngs/rain-cloud/
- tűz: https://www.sccpre.cat/show/ihwwxhb_flame-fire-02-png-vector-fire-flame-png/
- szendvics: https://the-grossery-gang-collector-cards.fandom.com/wiki/Stale_Sandwich
A teljes dolgozat az óratervekkel letölthető innen: Károlyi Borbála: Agymanók és a mentalizáció ( Károlyi-Borbála_Agymanók-és-a-mentalizáció.pdf : 316,8 KB )