A Békés Iskolák Program folyamatmodellje
– az intézményi békítő teamek számára –
Az intézményi békítő teamekről itt olvashat.
A tapasztalataink azt mutatják, hogy nagyon változatos annak a módja, ahogy egy intézmény először találkozik a Békés Iskolák Programmal. Gyakran egy pedagógus, egy intézménypszichológus, a vezető vagy akár egy szülő köteleződik el leghamarabb a békítős út mellett. Bárhogy is legyen, a tájékozódásuk után a vezetővel mindenképpen meg kell osztaniuk a lehetőséget. Ha ő nyitottnak bizonyul, akkor a regionális békítő team egyik tagja leül vele beszélgetni. (Amennyiben az adott térségben nincs regionális békítő team, úgy a Szupervíziós Békítő Team tagjai felkérhetőek – anyagi ellenszolgáltatás fejében. További információ a info@bekesiskolak.hu e-mail címen kérhető.)
-
-
Kb. 1 órás beszélgetés
-
Főbb elemek: a program áttekintő bemutatása, az önkéntesség elve, az elköteleződés fontossága, a vezető szerepe a programban, a következő lépések megbeszélése.
-
-
-
A regionális békítő team tagjai tartják (vagy a Szupervíziós Békítő Teamből valaki)
-
1 (-1,5) órás
-
Cél: a bántalmazás dinamikájának bemutatása és a program áttekintése
-
A legvégén adjuk meg annak a személynek a nevét, akinél jelentkezhetnek a leendő békítő team tagok
-
-
-
Alakuló ülés: keretek (mikor, hol, milyen gyakran, hogyan fognak dolgozni), szabályok tisztázása, két teamvezető kiválasztása, a vezetőséggel való kapcsolattartásért felelős személy kiválasztása
-
Feladatuk: a békítős szemlélet elterjesztése az intézményben. Ehhez kell kidolgozniuk azt a programot, amivel ezt el tudják érni
-
Rövid távú feladatuk:
-
-
-
-
a békítős szemlélet elsajátítása
-
a diagnosztikai modul megvalósítása
-
-
-
-
Ebben a szakaszban elsősorban a békítő team tagjainak kell megismerkedniük a Békés Iskolák Program szemléleti alapjaival
-
Ennek lépései:
-
-
-
-
Twemlow, Stuart W. és Sacco, Frank C.: Miért nem működnek az iskolai bántalmazás-ellenes programok, Flaccus Kiadó, 2012. című könyv elolvasása, feldolgozása
-
Szemléleti tréning
-
Resztoratív tréning
-
Békés, biztonságos közösség tréning
- Vezetői modul: az intézmény vezetőségének szóló szemléletformáló tréning
-
A honlap cikkeinek, anyagainak tanulmányozása
- A bántalmazás kezelésének eljárásrendje
-
-
-
-
A tréningek nyitottak a békítő team-en kívülről érkező pedagógusok/iskolai dolgozók, vagy akár a szülők előtt is.
-
A békítő team tagjai bonyolítják le (kedvező esetben a regionális békítő team támogatásával).
-
-
A diagnosztikai modul végeredményeképpen a közösség képet kapott az intézmény erősségeiről, problémáiról, fejlesztendő területeiről, valamint döntöttek arról, mivel szeretnének legelőször foglalkozni.
-
A békítő team tagjai megismerik a különböző modulokat (ezekről a regionális vagy a Szupervíziós Békítő Team tud tájékoztatást adni).
-
Számba veszik a saját erőforrásaikat, futó és a Békés Iskolákba integrálható programjaikat, az „íróasztal fiókokban” porosodó, de a békítős szemlélettel rokon, pedagógusok által elvégzett képzéseket.
-
A program tervezése a problématérkép, közössége igénye és a lehetőségek összehangolása alapján a különböző modulok kiválasztásából áll. Mindezek fényében megtervezik a saját programjukat.
-
Rövid, közép és hosszú távú tervet is készítenek.
-
-
Indító kampány
-
-
Egy látványos, gyerekeket, szülőket (esetleg fenntartókat) is megszólító kampány, amelynek célja, hogy mindenki számára egyértelmű legyen: az intézmény mától kezdve arra törekszik, hogy Békés Iskola
-
A kampány témájául a közös fogalomrendszer kialakítására és a védelmező erényeire, az áldozat melletti kiállás módjaira érdemes elsősorban a hangsúlyt fektetni.
-
-
Megvalósítás
-
-
A megtervezett program kivitelezése.
-
A folyamat rendszeres visszajelzése a közösségnek, aminek hatására egyre többen köteleződnek el a program mellett.
-
A cél: a tantestület legalább 75% elköteleződjön és aktívan részt vegyen az egyes modulok kivitelezésében. Ekkortól válik a program önfenntartóvá.
-
-
-
A kudarcok, elakadások teljesen természetes részei a folyamatnak. A regionális és a Szupervíziós Békítő Team feladata, hogy ilyenkor segítsenek. Érdemes kihasználni: /megvalositas/szupervizio/. De semmiképp ne adják fel a programot!!!
-
Az egyes modulok hatékonyságát lehet vizsgálni és az eredmények fényében csiszolgatni.
-
Érdemes a teljes légkörfelmérést évente/kétévente megismételni és figyelemmel kísérni az eredmények alakulását.
-
A beírások, hiányzások, magatartás jegyek, fegyelmi tárgyalások stb. számának változásait is érdemes figyelemmel kísérni.
-
Sőt a tanulmányi eredményeket is, mert a nemzetközi adatok azt mutatják, hogy a békés, biztonságos légkörű iskolákban javul a teljesítmény.
-