Diagnosztika

Az iskolai békítő team egyik első feladata lehet, hogy feltérképezik az intézményük légkörét, a benne élők problémáit, nehézségeit, beleértve a bántalmazás mértékét, megjelenési formáit. Ehhez ma már rendelkezésünkre áll egy online kérdőív csomag, amit az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) Pszichológiai Intézetének kutatói: Schmelowszky Ágoston, Prof. Rácz József, Mónok Kata, illetve a Pécsi Tudományegyetemről Kulcsár Gabriella készített a programunk részére. Köszönet érte!

A kérdőívek célcsoportjai:

  • pedagógusok (vezetők is!), technikai dolgozók, asszisztensek, adminisztrátorok, illetve egyéb szakemberek (pl. logopédus, pszichológus stb.)
  • diákok (általános iskola 4. osztályától)
  • szülők

A kérdőív kitöltése anonim módon, önkéntes alapon történik. Mivel nem az egyének, hanem az egyes osztályközösségek vizsgálata zajlik, az egyes személyekre nem visszakereshetőek a válaszok.  Minden információ az ELTE szerverére fut be, ahol MA hallgatók és doktoranduszok bevonásával történik az adatok kiértékelése. Elképzelhető, hogy idővel tudományos dolgozatok is készülnek a diagnózisok eredményeiből, melyek természetesen általános tendenciákat fognak bemutatni és nem az egyes intézményeket, vagy osztályközösségeket. A kérdőívek számítógépről és mobilról is kitölthetőek.

Az 1.-3. osztályosoknak egy mese alapú csoportos kérdőívet ajánlunk. Ez a kérdőív rálátást ad az egyes osztályközösségek működésére, az ott előforduló tipikus, visszatérő bántalmazási helyzetekre, ugyanakkor egzakt, tudományos elemzésre nem alkalmas.

A kérdőívek mellett néhány kérdésből álló interjút is érdemes felvenni a békítő team tagjainak a pedagógusokkal. Ehhez is tudunk mintakérdéseket az érdeklődők rendelkezésre bocsájtani.

 

 

Az összes kiértékelés, adat, információ az iskolai békítő teamhez fut be. Ők készítik el mindezek alapján az ún. intézményi problématérképet, melyet mindenképpen érdemes bemutatni egy értekezlet keretén belül az egész tantestület számára (akár Békés Café módszerrel is). Így a közösség együtt dönthet arról, hogy melyek a rövid, közép és hosszútávú megoldandó feladatok.

A diagnózis elkészítésének akkor van értelme, ha azt 1-2 évente, a tanév mindig azonos időszakában megismétli az intézmény. Így lehet nyomon követni a Békés Iskolák Program hatására bekövetkező változás mértékét és jellegét. Mivel egy kérdéssor mindig az adott tanév eseményeire kérdez rá, ezért ajánlatos a második félév kezdetén belevágni annak kitöltésébe. Ekkora ugyanis már jól körvonalazódnak az esetleges bántalmazással összefüggő tendenciák.

A békítő team ezen diagnosztikus folyamat során:

  • megismerheti az intézmény jellemző problémáit,
  • segítheti, hogy a rendszer tagjai rálássanak a saját nehézségeikre, gyengeségeikre és erősségeikre, valamint erőforrásaikra,
  • felismerheti a beavatkozási pontokat,
  • újabb békítő team tagokat nyerhet meg,
  • motiválhatja az intézmény tagjait a felismert problémák megoldásában, reményt adhat számukra, hogy lehetséges változtatni, változást elérni,
  • az élére állhat ezeknek a változásoknak,
  • valamint saját maga számára perspektivikusan kijelölheti a feladatokat.

A képek forrása: http://www.czinkapanna.hu/egyesuleti-hirek/ifj%C3%BAs%C3%A1gi-k%C3%A9rd%C5%91%C3%ADv és http://artemisszio.blog.hu/2014/10/26/interjukeszites_szakmai_gyakorlati_lehetoseg

 

Save

Save