Békés Harcos program

A Békés Iskolák program EGYIK MÉRFÖLDKÖVE a Békés Harcos modul kidolgozása és bevezetése. Az elképzelést és a megvalósítást is Karászi Sándornak köszönhetjük, aki a zuglói Móra Ferenc Általános iskolában kezdett bele a modul bevezetésébe.

Egyik legfontosabb feladata modulnak, hogy a békés harcos tulajdonságok kialakításához szükséges képességeket megfelelő szintre fejlessze. Ezek a következők:

  • figyelemre való képesség és hajlandóság
  • önuralom: képesnek kell lenni az azonnali cselekvés késleltetésére
  • mentalizációra való képesség, ami azt jelenti, hogy képesek vagyunk felismerni saját és mások érzéseit, a bennünk és másokban zajló lelkiállapotokat, folyamatokat. Erre azért van szükség, hogy képesek legyünk a másik iránti empátiára. Aki empatikus a másikkal, az nem lesz képes fájdalmat okozni neki!
  • lelki egyensúly megtartására való képesség: távolságot kell tudni tartani a másik viselkedésétől, hogy ne sodorjon el bennünket a ránk tett hatása. Ez másként az önállóság, függetlenség, tartás, stb.
  • önmagunk megnyugtatására való képesség: relaxációs és légzéstechnikák, stb.
  • csapatban gondolkodás: az egyénnek meg kell találnia a helyét a közösségben, és a közösségnek el kell fogadnia minden tagját annak egyediségével, “másságával” együtt. Mindenki egyért, egy mindenkiért!
  • bátorság, kiállás a bántalmazás ellen: védd meg magad! segíts másoknak (az áldozatnak)! szereld le a bántalmazót! fogj össze a társaiddal a rászoruló védelme érdekében!
  • a konfrontáció elől való kitérés technikái

 

Képtalálat a következőre: „kids aikido”

 

Gyakorlatok a képességek fejlesztésére

Köszöntés: A gyülekezést követően a vezető köszönti a gyerekeket, a gyerekek köszönnek a foglalkozás vezetőjének, és ezek után a gyerekek elmondanak egy rövid verset.

10 labda játék: ez a játék a társainkra való figyelést fejleszti.

A macska-egér váltó játék: biztosítja az áldozat az elkövető és a szemlélő szerep megismerését. A játék sajátossága, hogy ezek a szerepek nagyon gyorsan cserélődnek.

A vakvezető gyakorlat: a bizalomra, és a kapcsolat fejlesztésére szolgál, a cél, hogy a vak, minél jobban bízzon a látó vezetésében, és később már futnak is együtt, úgy, hogy a teljes terem minden “vak” és “látó” mozgástere egyszerre, később pedig a teremben akadály, illetve ugrókötél akadályok vannak. A gyakorlat különlegessége, hogy a látók egymás között időnként “vak” partnert cserélnek, így a vakok nem tudják, hogy ki vezeti őket.

Külső-belső játék: a gyerekeknek egy külső ingerre kell testileg reagálni.

Tyúklépés gyakorlatok: a gyakorlat egyik fontos jellemzője, hogy a saját egyensúlyunkra nagyon kell figyelni, és a térérzéket is erősen fejleszti.

A gyülekező gyakorlat: előnye, hogy rövid idő után a gyerekekbe reflexeiben kialakul a gyakorlat végrehajtása, amellyel megszakítható az esetleges konfliktus vagy a figyelemszétesés.

A tikk-takk játék: horizontálisan, és vertikálisan is gyors mozgások végzése

Az ugrókötél gyakorlat: a ritmus és együttműködés jegyében

A légzőgyakorlat: elérhetjük a fizikai és a lelki megnyugvás állapotát. A gyakorlat során használjuk a vertikális és horizontális mozgásokat is.

Egyenes kiállás gyakorlat: tartási egyensúly fejlesztés

A hang használata gyakorlat: modalitás specifikus gyakorlat, a verbális és non verbális kommunikáció érzékelésének fejlesztése.

A düh skála alkalmazása: a gyakorlat értelme, hogy a foglalkozások és a játékok során tudatosítsák magukban érzéseiket.

Pingvin gyakorlat: védekezés és támadás gyakorlata

Csónak birkózás: szintén a védekezés és támadás gyakoroltatására épül, illetve a bántalmazásban résztvevő szereplők megnevezésére, tudatosítására.

A nyílkitérés gyakorlat: célja, hogy a gyerekek megtapasztalják a feléjük érkező támadás elől való kitérést.

(Karászi Sándorral készített interjút jövő héten olvashatják.)